top of page

Magyar találmányok: karburátor

2024. dec 4.

1 min read

0

0

0

Habár a világ többi országában ez a találmány Maybach és Daimler nevéhez fűződik - annak okán, hogy ők szabadalmaztatták előbb -, mi azért legyünk rá büszkék, hogy ennek az üzemanyagfejlődés tekintetében történelmi jelentőségű szerkezetnek van magyar vonatkozása is!


A karburátort vagy más néven porlasztót először Bánki Donát és Csonka János találta fel 1893-ban. Ugyanebben az évben, de hónapokkal később - velük párhuzamosan, de egymás munkájáról nem tudván - Wilhelm Maybach is szabadalmaztatta. 


Bánki Donát és Csonka János  a karburátor magyar feltalálói
Bánki Donát és Csonka János (Kép forrása: Sopron Média)

Leegyszerűsítve, az első karburátor működési elve a következő volt: a levegőt a motor dugattyúja szívóütemben alulról az ún. Venturi-csőbe áramoltatta, ami egy szűkülő, majd bővülő csőszakasz. A legszűkebb keresztmetszetnél a levegő áramlása csökkentette a légnyomást (Bernoulli törvénye), így a fúvókából az üzemanyagot apró cseppek ("köd") halmazállapotban kiporlasztotta. A "köd" összekeveredett a levegővel, és robbanóképes elegyet alkotott. A levegő mennyiségét pillangószeleppel lehetett szabályozni a gázpedál lenyomásával és felengedésével. Az üzemanyag mennyiségét pedig egy úszóval mozgatott tűszelep szabályozta.


karburátor működési elve

Az első porlasztókhoz képest később sok javítást és újítást alkalmaztak, hogy az eltérő üzemviszonyoknak mindenben megfeleljen. Emellett, a motorok fogyasztásának csökkentése érdekében és a környezetvédelmi előírások szigorítása végett szükségessé vált a karburátorok kiváltása pontosabb eszközökkel (pl. befecskendezéses rendszerek). Kisebb, egyszerűbb motorokon és motorkerékpárokon találkozhatunk ma már csak ilyen megoldásokkal. Ez a tény azonban nem von le a karburátor üzemanyagtörténeti jelentőségéből.

2024. dec 4.

1 min read

0

0

0

Comments

Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.
bottom of page