Különleges járművek szárazföldön és vízen
2024. dec 4.
2 min read
0
0
0
Tengeri traktor, dottó, kétéltű busz - üzemanyagforgalmazóként minden érdekel minket, ami gépjármű, különösen a különleges járművek. Most induló blogposzt-sorozatunkban összegyűjtöttünk néhány különleges szerkezetet. Első cikkünkben a szárazföldön és/vagy vízen közlekedő eszközök közül mutatunk be párat.
Tengeri traktor (angolul sea tractor)
Az Agatha Christie és Poirot rajongók bizonyára felkapták már a fejüket a blog nyitóoldalán lévő fotó láttán. A David Suchet-féle tévésorozat Nyaraló gyilkosok című részében láthatták ugyanis ezt a szerkezetet, amely a mai napig ki is próbálható az Angliai Burgh-islandnél, illetve az USA-ban és Írországban is üzemel hasonló. A tengeri traktor egy olyan gépjármű, amelyet sekély tengervízen való átkelésre terveztek. Alul egy gázolaj-üzemű traktor alváz található, felül pedig egy 2-3 méter magas felépítmény, ahol az utastér és a vezetőfülke kap helyet. Utasok és csomagok szállítására is képes. Népszerűségük a harmincas években érte el csúcsát. Egyes helyeken kompként funkcionáltak, máshol vízitúrákat szerveztek a vízparti hotelek vendégei számára.
Dottó avagy a városi kisvonat
Egy "vonat", aminek kevés köze van a vasúthoz. Dottóval, vagy ismertebb nevén "kisvonattal" számos turisztikai szempontból népszerű településen találkozhatunk. Ez a jármű tulajdonképpen közúti, gumiabroncsos személyszállító eszköz. Egy gázolaj-üzemű vontatóegységből és általában több vontatott kocsiból áll. A vontatóegységet gőzmozdonynak "álcázzák", míg a személyszállító pótkocsik vagonokat formálnak. Magyarországon is számos helyen kipróbálható: Budapesten a Margit-szigeten, számos Balaton-parti településen (pl. Tihany), Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron, stb. Reklámcélokra már az 1920-as években is használtak gőzmozdonynak álcázott közúti járművet, de a mai formájában létező dottók a hatvanas években jelentek meg. A dottó név az első európai gyártó, Ivo Dotto családnevéből ered. Az olasz Ivo Dotto 1962-ben építette első járművét hobbiból, gyerekeknek. Talán Signor Dotto sem gondolta akkor, hogy napjainkra világszerte elterjednek ezek a masinák, és nemcsak gyerekek szórakozását szolgálja majd, hanem (1972-től) felnőttekét is. A mai napig működő Dotto Trains S.R.L. 2022-ben IVO22 néven egy 100%-ban elektromos járművel ünnepelte a dottók 60. születésnapját. Ilyen környezetbarát modellek már 1995-ben is gurultak le a gyártósorról.
Kétéltű vízibusz
A legtöbben bizonyára hallottak már a Budapesten közlekedő kétéltű városnéző buszról, de talán nem mindenki tudja, hogy ez a különleges jármű magyar találmány. Európában elsőként nálunk, Magyarországon láthatott ilyet a nagyközönség. A RiverRide Kft. 2009-ben vásárolta meg a félig kész kétéltűt, majd közel egy év építés után állították munkába városnéző buszként. A jármű szárazföldi és vízi közlekedésre is alkalmas. Miután lerótta köreit fővárosunk utcáin, a pesti alsó rakpart északi oldalán erre a célra kialakított rámpán behajt a Dunába, és ott folytatja útját. A vízibusz MAN alvázra épült, mellyel egy alumínium hajóvázat kombináltak. Helyet kapott benne egy közúti motor és két hajózási motor. Barta Péter főtervező szerint a legnagyobb kihívást a különböző motorokhoz kapcsolódó három hűtőrendszer, három üzemanyagrendszer és három kipufogórendszer beillesztése jelentette az alváz méretei által behatárolt 12x5,4 méterbe. A meghajtáson kívül, természetesen a két kormányzás is független egymástól. A kétéltű jármű jelentősebb részeit bejegyzett ipari mintaoltalom védi.